Nová svařovací laserová hlava Coherent HIGHtactile zjednodušuje a zlepšuje proces svařování drátem pro stále náročnější výrobní úlohy v oblasti elektromobilů.
Nová procesní hlava Coherent HIGHtactile je nejnovějším vývojem našich úspěšných dotykových laserových svařovacích hlav; hmatová hlava mechanicky snímá polohu svarového spoje při pohybu nad dílem. Při svařování přídavným drátem a pájení vyvíjí hlava Coherent HIGHtactile tlak na drát podél spoje mezi díly. Měřením působících sil hlava detekuje změny polohy spoje při jejím pohybu podél svaru.
Při svařování, které nezahrnuje přídavný drát, jezdí mechanický "prst" ve svarovém spoji a plní stejnou funkci. Výsledkem je, že svařovací hlava HIGHtactile důsledně vytváří dokonalé drátové nebo bezdrátové svary na zakřivených nebo složitě tvarovaných dílech - jako jsou spoje střech automobilů, zadních dveří a vík kufrů.
Svařování drátem
Svařování drátem je pro výrobce automobilů vysoce adaptivním procesem, protože stále častěji používají různé sofistikované kovové slitiny, aby zvýšili pevnost součástí vozidel a zároveň snížili jejich hmotnost. Bohužel některé z těchto slitin - zejména hliníku a oceli - mohou být náročné na svařování.
Například při tavení se mohou "vyvařit" některé těkavější (s nižší teplotou tání) prvky, které slitině dodávají žádoucí vlastnosti. Výsledná slitina ve svarovém spoji pak nemá stejné vlastnosti jako zbytek materiálu. To je problém zejména pro aplikace v automobilovém průmyslu, pokud vznikne svarový spoj, který má nižší mechanickou pevnost než zbytek dílu.
U některých nejpoužívanějších hliníkových slitin může při svařování často docházet k praskání za tepla. K praskání za tepla dochází, když se při ochlazování dílu vytvoří ve svarovém spoji velké trhliny, případně mikrotrhliny. Není třeba dodávat, že tyto problémy snižují pevnost svarového spoje.
Drátové svařování řeší v automobilové výrobě také problém tolerancí lícování dílů. To znamená, že mechanické mezery mezi spojovanými díly vytvářejí nežádoucí mezery ve svarovém spoji. To platí zejména pro lisované díly, které mohou mít poměrně velké rozměrové odchylky mezi jednotlivými díly, což vede ke špatnému lícování. Lisované díly se v současné době hojně využívají ke konstrukci "bateriových boxů" pro elektromobily.
Pájení
Pájení je poměrně podobný proces jako svařování drátem a v automobilovém průmyslu se používá již desítky let k vytvoření kosmeticky atraktivních spojů. Hojně se používá u spojů, které jsou pro spotřebitele viditelné, například kolem víka kufru. V případě víka kufru se do spoje nataví drát, ale samotný základní kov zůstane neroztavený. Nový materiál z drátu se uloží mezi plechy, čímž vznikne kosmeticky příjemný spoj. Perfektní pájený spoj je dostatečně hladký, takže před lakováním není nutná žádná další příprava.
HIGHtactile usnadňuje svařování drátem
Svařovací hlava Coherent HIGHtactile je výsledkem 20 let zkušeností společnosti Coherent s navrhováním systémů pro sledování švů při svařování a pájení ve společnosti Coherent. Nabízí zvýšenou produktivitu a vynikající výsledky při výrobě EV, karoserií body-in-white a dalších montážních aplikacích. Svařovací hlavy Coherent jsou kompatibilní s různými lasery s vláknovým výstupem o výkonu až 8 kW - a zavedení nové svařovací hlavy Coherent HIGHtactile do výroby je snadnější než kdykoli předtím. Kromě sofistikované sady vestavěných senzorů pro udržování polohy obsahuje hlava HIGHtactile také vysoce kvalitní optický systém, který je navržen tak, aby věrně udržoval původní profil laserového paprsku až k pracovnímu povrchu. Například laser s plochým profilem paprsku lze použít k optimalizaci svařování oceli, zatímco jiný profil lze použít k dosažení ideálních výsledků při pájení.
Další informace o HIGHtactile.