Autosedačky získávají čím dál tím komplexnější podobu. Výrobci se snaží nalézt ideální balanc mezi celkovou hmotností sedačky (která ovlivňuje spotřebu paliva) a odolností vůči poškození při nehodě pro zajištění bezpečnosti pasažérů. Aby bylo možné vyhovět těmto protichůdným požadavkům, běžně se využívají konstrukce sedadel ze tří až pěti vrstev oceli. Za účelem snížení tloušťky a hmotnosti takové sestavy se často používá vysokopevnostní ocel (HSS).
Svařování těchto mnohovrstvých struktur se neobejde bez značných výzev. První představuje zachování konzistentního svaru při svařování součástek různých tvarů. Druhou je vznik rozstřiku taveniny, který je následně třeba začištit. HSS vysokopevnostní ocel je zároveň náchylná na prudké teplotní změny, kdy vzniká riziko popraskání. Typicky se tak může stát, když se po působení vysokého laserového výkonu, který je nezbytný pro svařování tlustých sestav, dostaví rychlé ochlazení.
Proces:
Coherent HighLight FL-ARM vláknový laser s optickým vláknem o průměru 100 μm/290 μm (střed/prstenec) byl zaměřen na pracovní povrch při 3x zvětšení. Toho bylo docíleno pomocí II-VI RLSK laserové zpracování hlavice, která je ovládaná na dálku. Výkon laseru byl 1800 W/5000 W (středový paprsek/prstencový paprsek). Rychlost svařování byla uzpůsobena pro dosažení optimálních výsledků a průměrně se pohybovala od 6.3 m/min (pro ty nejtlustší sestavy) až do 8.8 m/min (pro nejtenčí). Testy byly provedeny ve spolupráci s II-VI HighYAG aplikacemi v laboratoři v Detroitu.
Výsledky:
Výsledný průvar byl vysoce konzistentní díky dvěma vlastnostem HighLight FL-ARM vláknového laseru - regulaci výkonu v uzavřené smyčce a odolnosti vůči zpětnému odrazu. Pomocí speciální receptury zakončení svaru bylo navíc dosaženo HSS svarů bez prasklin. Tento proces konkrétně spočíval v postupném snižování výkonu samostatně ve středovém a prstencovém nosníku na konci svaru. Tímto postupem se významně snižuje teplotní spád, který se vyskytuje spolu s postupným ochlazením částí a způsobuje stresové praskliny. Schopnost laseru FL-ARM šířit energii po velké ploše a zároveň schopnost minimalizovat teplotní pokles umožňuje produkovat stabilnější taveninu, která v těchto testech prakticky eliminuje rozstřik.